torsdag 17 mars 2011

Deutsch sprechen

Är just nu i chocktillstånd efter att för första gången upptäckt att jag har lärt mig tyska. Haha, har nog inte insett det förut.
Jag tänkte åka söderut i helgen och hälsa på Senta som är hemma i Eisenach där hon kommer ifrån. Här i Tyskland finns det en himla fiffig sida som heter Mitfahrgelegenheit som går ut på att folk som kör bil genom landet erbjuder andra personer som vill ut och åka en plats i bilen mot en liten kostnad. Himla smart grej tycker jag, eftersom det både är billigare och går fortare än tåget (eftersom man oftast måste hålla på att byta och så) dessutom är det ju snällt mot miljön. Dessutom kan man ju vara ungefär hur spontan man vill och ringa upp personen mindre än ett dygn i förväg och fråga om det fortfarande finns en ledig plats. Vilket jag precis gjorde! Trots att andra personer faktiskt erbjudit sig att göra det åt mig.
Men jag tänkte att även om jag skulle bli jättenervös och tycka att det va hur jobbigt som helst så är det ju en väldigt bra utmaning.
Det gick hur bra som helst att prata faktiskt, blev sjuk förvånad, fick till och med beröm! Haha. Men nu fick jag precis svar att den tveksamma personen i morgon visst skulle med så det blir till att hitta en anna person att åka med... Fan! Nu måste jag ju ringa igen! Så kul var det inte...
Gick kanske inte lika bra den här gången, men nu har jag i alla fall fixat skjuts till Thüringen!!!
Nu måste jag bara packa min väska för min första Tysklandsutflykt som inte inkluderar Berlin...

1 kommentar:

  1. Jo du, det var väl därför du åkte dit, för att lära dig tyska, och det gick tydligen bra:D Fick du tag i nån bil?

    SvaraRadera